Czy lepiej zarejestrować logo czy znak słowny? Wady i zalety różnych form ochrony marki

Czy lepiej zarejestrować logo czy znak słowny? Wady i zalety różnych form ochrony marki

Zastrzeżenie znaku towarowego to kluczowy krok w budowaniu silnej i bezpiecznej marki. Przedsiębiorcy często stają przed dylematem: czy lepiej zarejestrować logo, znak słowny, czy samą grafikę? Wybór odpowiedniej formy ochrony wpływa na zakres praw, bezpieczeństwo biznesu oraz skuteczność egzekwowania swoich uprawnień. Poniżej omawiamy wady i zalety każdej opcji, z punktu widzenia rzeczników patentowych pracujących w naszej kancelarii patentowej w Poznaniu.

 

Znak słowny – szeroka ochrona nazwy

 

Przykłady znaków towarowych słownych:

ADIDAS EUTM-014591754

Gdy potrzeba siana… …zadzwoń do Bociana R.292303

KWIATEK DENTAL CLINICR.367378

 

Zalety:

  • Zapewnia najszerszą ochronę warstwy słownej marki – chroni nazwę niezależnie od tego, jaką grafiką się posługujesz.
  • Umożliwia dochodzenie roszczeń wobec konkurencji, która używa identycznej lub podobnej nazwy, nawet w zupełnie innej oprawie graficznej.
  • Nie wymaga ponownej rejestracji przy zmianie logo lub stylu graficznego – wystarczy przedłużać rejestrację znaku słownego.

Wady:

  • Nie chroni grafiki – jeśli konkurent użyje innego słowa, ale bardzo podobnej do Twojego loga grafiki, to nie będziesz mógł powołać się na ochronę znaku słownego.
  • Rejestracja jest trudniejsza, gdy nazwa jest opisowa lub mało oryginalna – urząd patentowy może odmówić ochrony.

 

Znak słowno-graficzny (logo) – ochrona nazwy i grafiki

 

Przykłady znaków towarowych słowno-graficznych:

 R.333596

 EUTM-013728225

 

 R.338263

 

Zalety:

  • Chroni zarówno warstwę słowną, jak i graficzną – skuteczna ochrona przed podrabianiem logo, zawartej w nim nazwy, lub jego elementów graficznych.
  • Łatwiej zastrzec logo niż samą nazwę, gdy ta jest opisowa – charakterystyczna grafika zwiększa szanse na uzyskanie ochrony.
  • Pozwala na skuteczne działanie przeciwko podróbkom, które mogą wprowadzać klientów w błąd, nawet jeśli różnią się drobnymi detalami.

Wady:

  • Ochrona dotyczy konkretnej formy graficznej – każda istotna zmiana logo (np. rebranding) wymaga nowej rejestracji.
  • Trudniej egzekwować prawa, gdy konkurent używa podobnej nazwy, ale zupełnie innej grafiki.

 

Znak graficzny (sam sygnet/logo bez tekstu)

 

Przykłady znaków towarowych graficznych:

  EUTM-013264486

EUTM-018815634

EUTM-019009737

 

Zalety:

  • Chroni samą grafikę, co jest korzystne, jeśli logo funkcjonuje niezależnie od nazwy (np. sygnety, ikony).
  • Skuteczna ochrona przed kopiowaniem unikalnych elementów graficznych marki – jeśli ktoś skopiuje tylko Twój sygnet, to łatwiej wyegzekwujesz do niego prawo, gdy będziesz miał sam sygnet zastrzeżony jako znak towarowy graficzny, a nie tylko jako część znaku towarowego słowno-graficznego, który zawiera dodatkowe elementy.

Wady:

  • Nie chroni nazwy ani warstwy słownej – konkurent może użyć tej samej nazwy w innej grafice, a Ty nie będziesz miał podstaw do roszczeń (chyba, że na podstawie praw autorskich, co jest dużo trudniejsze niż w przypadku jeśli byś miał zastrzeżone logo).
  • Ochrona ograniczona tylko do konkretnej grafiki.

 

Inne rodzaje znaków towarowych

Typów znaków towarowych jest więcej niż tylko te trzy, wymienione powyżej. Tutaj przeczytasz więcej o rodzajach znaków towarowych i zobaczysz ich przykłady.

 

Jaką strategię wybrać? Czy lepiej zarejestrować logo czy znak słowny?

Najlepsze kancelarie patentowe oraz doświadczeni rzecznicy patentowi rekomendują kompleksowe podejście:
dla pełnej ochrony marki warto rozważyć rejestrację zarówno znaku słownego, jak i słowno-graficznego (logo). Dzięki temu uzyskasz szeroką ochronę nazwy oraz zabezpieczysz unikalną grafikę przed podróbkami.

 

Proces rejestracji znaku i rola rzecznika patentowego

Zastrzeżenie znaku towarowego (niezależnie od wybranej formy) najlepiej przeprowadzić z pomocą doświadczonego rzecznika patentowego lub kancelarii patentowej. Taki ekspert przeprowadzi badanie zdolności rejestrowej, doradzi optymalną strategię oraz poprowadzi Cię przez cały proces rejestracji w urzędzie patentowym.

Pamiętaj:

  • Rejestracja znaku towarowego daje prawo do używania symbolu ® oraz skuteczne narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją.
  • Patent na logo nie istnieje w ścisłym znaczeniu – logo i nazwa są chronione jako znaki towarowe, a nie patenty techniczne.
  • Jeśli zastanawiasz się, jak „opatentować” logo lub nazwę, skontaktuj się z rzecznikiem patentowym– podpowie on, jaka strategia będzie najlepsza. Kancelaria patentowa doradzi Ci najkorzystniejsze rozwiązanie.

 

Podsumowanie

  • Znak słowny – szeroka ochrona nazwy, brak ochrony grafiki, trudniejsza rejestracja przy opisowym charakterze znaku.
  • Znak słowno-graficzny (logo) – ochrona nazwy i grafiki, łatwiejsza rejestracja.
  • Znak graficzny – ochrona samej grafiki, brak ochrony nazwy.

Wybór formy rejestracji zależy od strategii marki i specyfiki działalności. Skonsultuj się z rzecznikiem patentowym, aby skutecznie zabezpieczyć swój biznes i cieszyć się spokojem prawnym.

Szukasz pomocy w zastrzeżeniu znaku towarowego? Skontaktuj się z naszą kancelarią patentową – rzecznik patentowy w Poznaniu doradzi Ci najlepszą strategię ochrony marki!

 

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz wsparcia rzecznika patentowego? Opisz nam Twoją sprawę!
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej, jak to możliwe.

    Zobacz również

    Prawo do firmy – ochrona nazwy przedsiębiorstwa w polskim prawie

    Dowiedz się, czym jest prawo do firmy i jak skutecznie chronić nazwę przedsiębiorstwa w Polsce. Poznaj podstawy prawne ochrony nazwy firmy i możliwości rejestracji nazwy firmy jako znaku towarowego.

    czytaj więcej

    Co to jest własność intelektualna?

    Dowiedz się, czym jest własność intelektualna, jak ją chronić oraz gdzie rejestrować patenty, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Sprawdź, czym różni się własność przemysłowa od praw autorskich i kiedy warto skorzystać z pomocy kancelarii patentowej.

    czytaj więcej

    Patent europejski o jednolitym skutku

    Dowiedz się, czym jest patent europejski o jednolitym skutku, jak przebiega procedura jego uzyskania, jakie są opłaty, wymagania dotyczące tłumaczeń oraz w jakich krajach obowiązuje. Poznaj zalety i wady patentu jednolitego oraz rolę Jednolitego Sądu Patentowego.

    czytaj więcej