Badanie znaku towarowego to profesjonalna analiza mająca na celu ocenę, czy dana nazwa nadaje się do rejestracji jako znak towarowy oraz czy jej używanie nie narusza praw osób trzecich – zwłaszcza wcześniejszych zarejestrowanych znaków towarowych.
W praktyce badanie znaku towarowego pozwala zweryfikować, czy nie istnieją wcześniejsze, identyczne lub podobne znaki, które mogą stanowić przeszkodę w zastrzeżeniu znaku lub prowadzić do konfliktów prawnych.
Badanie znaku towarowego chroni przed niepotrzebnym wydatkiem pieniędzy na zgłoszenie znaku obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia. Dlatego wskazane jest przeprowadzić badanie:
Jeśli dokonamy wyboru nowej nazwy bez badania znaku – to istnieje wysokie ryzyko, że ta nazwa będzie konfliktować z wcześniej zarejestrowanymi znakami. Może to prowadzić do:
Badanie nazwy pomaga więc wybrać „bezpieczną” markę i zminimalizować te zagrożenia – a więc zapewnia „spokój prawny”.
Sprawdzenie nazwy na identyczność jest niewystarczające, ponieważ wcześniejszy znak może blokować używanie nowego znaku nawet gdy jest tylko podobny, a także gdy jest chroniony dla towarów lub usług podobnych do tych, które planujemy oferować. To właśnie dlatego w badaniu znaku konieczne jest kompleksowe i rzetelne sprawdzenie znaku także pod kątem podobieństwa.
Nawet jeśli znaki nie są identyczne, wystarczy, że istnieje ryzyko pomyłki przez konsumentów na jednej z płaszczyzn:
Warunkiem wystąpienia kolizji między znakami jest nie tylko identyczność lub mylące podobieństwo nazw, ale również identyczność lub podobieństwo towarów lub usług, do opatrywania których znaki są przeznaczone.
znak „MUCZIK”, który ma być używany jako marka masła, będzie kolidować z zarejestrowanym na mleko znakiem „MOOCHICK”, ponieważ znaki choć są wizualnie różne, to fonetycznie takie same, a towary bardzo podobne. Taka kolizja jest istotna i może skutkować prawnymi przeszkodami w używaniu lub rejestracji nowej nazwy.
Badanie znaku towarowego to złożony proces realizowany przez wykwalifikowanego profesjonalistę – najczęściej rzecznika patentowego albo specjalizującego się w prawie własności intelektulanej radcę prawnego, który:
Sprawozdanie z badania znaku towarowego dostarcza informacji o:
Dzięki raportowi klient kancelarii ma pełną świadomość prawnych ryzyk i może podejmować świadome decyzje dotyczące swojej marki.
Profesjonalne badanie znaku i sporządzenie raportu z badania wymaga kilku godzin pracy wykwalifikowanego specjalisty.
Jeśli badanie przeprowadzane jest przy pomocy dedykowane komercyjnego oprogramowania, zawierającego algorytmy poszukujące znaków podobnych (również fonetycznie), to cena usługi badania uwzględnia koszt dostępu do spejalistycznego oprogramowania.
Ponadto, koszt badania znaku zależy od zakresu analizy:
Inwestycja w badanie znaku towarowego jest jednak niewielka, w porównaniu do potencjalnych kosztów sporów prawnych i konieczności rebrandingu.
Badanie znaku to inwestycja w bezpieczeństwo marki — dlatego dobre kancelarie patentowe zalecają badanie znaku jako standardowy etap przed zgłoszeniem znaku towarowego.
Kancelaria Patentowa PATENTBOX oferuje kompleksowe badania, a także pełne wspracie w rejestracji znaków towarowych.
👉 Skontaktuj się z nami – Zapytaj nas o badanie Twojego znaku i sprawdzenie nazwy, by chronić swoją markę skutecznie i bez niespodzianek.