Aby prawnie zabezpieczyć logotyp, należy go zarejestrować w urzędzie patentowym jako znak towarowy. Wyjaśniamy na czym polega „opatentowanie” logo firmy.
Znakiem towarowym może być logotyp, nazwa firmy, hasło reklamowe, a nawet kolor czy kształt. Najważniejsze, by było to oznaczenie, które daje możliwość odróżnienia produktów lub usług jednego przedsiębiorcy od innych.
Znak towarowy zarejestrować trzeba dla konkretnych towarów lub usług, dla których jest on przeznaczony.
Tak naprawdę, „patent na logo” to określenie błędne – bo znak towarowy można zarejestrować, ale nie opatentować. Na znaki towarowe udzielane są prawa ochronne. Z kolei patenty udzielane są przez urząd patentowy tylko na wynalazki, czyli rozwiązania dotyczące technologii.
Zarejestrowanie znaku towarowego zapewni Ci ochronę prawną przed nieuprawnionym wykorzystaniem Twojego logo, nazwy czy sloganu przez inne podmioty. Można to porównać do postawienia ogrodzenia wokół Twojej własności – nikt nie ma prawa jej używać bez Twojego pozwolenia.
Mając zarejestrowany znak towarowy, zyskujesz prawo do wyłącznego korzystania z niego w określonej branży. To umożliwia Ci walkę z ewentualnymi podróbkami i ochronę Twojej marki i logo przed kopiowaniem.
Najczęstsze typy zaków towarowych to:
Więcej typów znaków towarowych zobaczysz w tym artykułe.
Każda osoba fizyczna lub prawna ma możliwość rejestracji znaku towarowego, wskazując w zgłoszeniu towary lub usługi, do opatrywania których jest on przeznaczony.
Przy rejestrowaniu logotypów, warto wcześniej zadbać o to, by uzyskać od grafika prawa autorskie do logotypu. Samo uregulowanie faktury za stworzenie logo nie wystarczy! Prawo autorskie musi zostać przeniesione pisemną umową ze wskazaniem pól eksploatacji.
Koszty rejestracji znaku towarowego zależą od liczby klas towarowych, urzędu, w którym dokonuje się rejestracji oraz tego, czy rejestracja jest dokonywana tylko na Polskę, na całą Unię Europejską, czy na inne kraje. W Polsce minimalna opłata urzędowa to 400 zł przy zgłoszeniu online w jednej klasie nicejskiej.
Więcej informacji na temat kosztów rejestracji znaku towarowego znajdziesz tu.
Ochrona znaku towarowego zazwyczaj trwa 10 lat od momentu zgłoszenia do urzędu. Możliwe jest jej odnawianie na kolejne 10-letnie okresy, pod warunkiem wniesienia opłaty przed wygaśnięciem obecnego okresu ochrony. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać status ochrony oraz przedłużać ją, aby nie utracić praw do znaku.
O tym ile trwa zarejestrowanie znaku towarowego przeczytasz tu.
Napisz do nas i zapytaj o ofertę na rejestrację Twojego logo jako znaku towarowego!