Opatentowanie logo firmy

Opatentowanie logo firmy

Aby prawnie zabezpieczyć logotyp, należy go zarejestrować w urzędzie patentowym jako znak towarowy. Wyjaśniamy na czym polega „opatentowanie” logo firmy.

 

Co to jest znak towarowy?

Znakiem towarowym  może być logotyp, nazwa firmy, hasło reklamowe, a nawet kolor czy kształt. Najważniejsze, by było to oznaczenie, które daje możliwość odróżnienia produktów lub usług jednego przedsiębiorcy od innych.

Znak towarowy zarejestrować trzeba dla konkretnych towarów lub usług, dla których jest on przeznaczony.

Tak naprawdę, „patent na logo” to określenie błędne – bo znak towarowy można zarejestrować, ale nie opatentować. Na znaki towarowe udzielane są prawa ochronne.  Z kolei patenty udzielane są przez urząd patentowy tylko na wynalazki, czyli rozwiązania dotyczące technologii.

 

Po co rejestrować znak towarowy?

Zarejestrowanie znaku towarowego zapewni Ci ochronę prawną przed nieuprawnionym wykorzystaniem Twojego logo, nazwy czy sloganu przez inne podmioty. Można to porównać do postawienia ogrodzenia wokół Twojej własności – nikt nie ma prawa jej używać bez Twojego pozwolenia.

Mając zarejestrowany znak towarowy, zyskujesz prawo do wyłącznego korzystania z niego w określonej branży. To umożliwia Ci walkę z ewentualnymi podróbkami i ochronę Twojej marki i logo przed kopiowaniem.

 

Rodzaje znaków towarowych

Najczęstsze typy zaków towarowych to:

  • Znak słowny – to zazwyczaj nazwa firmy, produktu lub usługi, jak na przykład znana marka sportowa Adidas.
  • Znak graficzny  – to wizualne przedstawienie, takie jak logo, które odróżnia Twoją markę. Przykładem może być logo firmy Apple w postaci stylizowanego jabłka: .
  • Znak słowno-graficzny – to połączenie elementów tekstowych i wizualnych. Doskonałym przykładem jest logo , które zawiera zarówno nazwę, jak i charakterystyczną grafikę.

Więcej typów znaków towarowych zobaczysz w tym artykułe.

 

Kto ma prawo zarejestrować znak towarowy?

Każda osoba fizyczna lub prawna ma możliwość rejestracji znaku towarowego, wskazując w zgłoszeniu towary lub usługi, do opatrywania których jest on przeznaczony.

Przy rejestrowaniu logotypów, warto wcześniej zadbać o to, by uzyskać od grafika prawa autorskie do logotypu. Samo uregulowanie faktury za stworzenie logo nie wystarczy! Prawo autorskie musi zostać przeniesione pisemną umową ze wskazaniem pól eksploatacji.

 

Ile kosztuje „opatentowanie” logo firmy?

Koszty rejestracji znaku towarowego zależą od liczby klas towarowych, urzędu, w którym dokonuje się rejestracji oraz tego, czy rejestracja jest dokonywana tylko na Polskę, na całą Unię Europejską, czy na inne kraje. W Polsce minimalna opłata urzędowa to 400 zł przy zgłoszeniu online w jednej klasie nicejskiej.

Więcej informacji na temat kosztów rejestracji znaku towarowego znajdziesz tu.

 

Jak długo ważny jest „patent na logo”?

Ochrona znaku towarowego zazwyczaj trwa 10 lat od momentu zgłoszenia do urzędu. Możliwe jest jej odnawianie na kolejne 10-letnie okresy, pod warunkiem wniesienia opłaty przed wygaśnięciem obecnego okresu ochrony. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać status ochrony oraz przedłużać ją, aby nie utracić praw do znaku.

O tym ile trwa zarejestrowanie znaku towarowego przeczytasz tu.

 

Napisz do nas i zapytaj o ofertę na rejestrację Twojego logo jako znaku towarowego!

 

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz wsparcia rzecznika patentowego? Opisz nam Twoją sprawę!
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej, jak to możliwe.

    Zobacz również

    Czym zajmuje się rzecznik patentowy?

    Rzecznik patentowy najlepszym doradcą w sprawach własności intelektualnej. Pomoże uzyskać patent, zarejestrować designu i znak towarowy. To odpowiednio przygotowany profesjonalista, posiadający specjalistyczną wiedzę, doświadczenie i znajomość orzecznictwa.

    czytaj więcej

    Ile trwa zarejestrowanie znaku towarowego?

    Zakładając, że proces jest całkowicie bezproblemowy, całość postępowania, od zgłoszenia znaku towarowego do daty jego rejestracji, zazwyczaj trwa około 6 miesięcy.

    czytaj więcej

    Opatentowanie logo firmy

    Wyjaśniamy jak zarejestrować znak towarowy – by jego ochrona jak najlepiej zabezpieczała prawo do marki lub loga.

    czytaj więcej