Rodzaje znaków towarowych

Rodzaje znaków towarowych

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które pozwala na odróżnienie towarów lub usług na rynku na tle konkurencji.

Oznaczenie to musi być w takiej formie, aby możliwe było do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych. Musi więc być konkretne i  charakterystyczne.

Powyższe wymogi są bardzo ogólne i szerokie. Oznacza to, że jako znak towarowy chronić możemy nie tylko markę i logo, ale również slogan reklamowy, sygnał dźwiękowy (np. jingiel) czy kształt 3D.

 

Co nie może być znakiem towarowym?

O tym dowiesz się z naszego wcześniejszego artykułu, który przeczytasz tutaj.

 

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Poniżej przedstawiamy najczęsciej spotykane oraz najciekawsze typy znaków towarowych:

 

– Słowne –

Znak towarowy słowny to jedno słowo lub kilka wyrazów, w oderwaniu od jakiejkolwiek grafiki.

 

Przykłady:

ORLEN nr R.125559

WHISKAS nr R.068749

Lewiatan w chwilę nr R.354664

DOM PEŁEN ENERGII nr R.332353

 

– Słowno-graficzne –

Są to loga zawierające napis: jeden lub więcej wyrazów.

 

Przykłady:

logo mój lewiatan
 nr Z.543393 nr Z.543393 nr  R.080482 nr R.142020

 

 

– Graficzne –

Jest to sama grafika, np logo, niezawierająca żadnego napisu.

 

Przykłady:

logo adidas tygrysek
EUTM nr 005271598 EUTM nr 012931473  EUTM nr 004255295 nr R.339058

 

 

– Przestrzenne –

Przedstawiają charakterystyczny kształt (i czasem kolor) produktu – musi on być na tyle charakterystyczny, by po samym tym kształcie możliwe było rozpoznanie marki produktu.

 

Przykłady:

butelka coli duracell butelka granini
EUTM nr 010532653 EUTM nr 000146704 EUTM nr 000394338

 

 

 

– Słowno-graficzno-przestrzenne –

Przedstawiają kształt produktu, na który nałożona jest zawierająca napisy grafika. Najczęściej ten typ znaku reprezentują butelki z etykietą.

 

Przykłady:

cisowianka toblerone butelka granini
nr R.242622 IR nr 1533540 EUTM nr 001919133

 

 

 

– Kolor –

Znakiem towarowym jest w takim wypadku sama barwa lub ich zestawienie, np. konkretny odcień fioletu dla czekolady lub zestawienie koloru żółtego z zielonym dla traktorów. Rejestracja koloru nie jest jednak taka łatwa, jak np. rejestracja bardziej popularnego znaku słowno-graficznego. Aby zarejestrować kolor jako znak towarowy musi on – na skutek powszechnego używania – kojarzyć się w pamięci społeczeństwa jako związany z konkretną firmą, a Zgłaszający znak musi przedstawić na to dowody

 

Przykłady:

fioletowy milkaEUTM nr 000031336 – znak chroniony dla wyrobów czekoladowych

 

zieleń john deere EUTM nr 000063289 – znak chroniony dla traktorów i maszyn rolniczych

 

Ostatnio w Polsce głośno zrobiło się na temat zgłoszenia przez Allegro znaku towarowego w postaci odcienia koloru pomarańczowego:

allegro pomarańczowy  nr  Z.545666

Powyższy znak jest dopiero w trakcie procesu zgłoszeniowego przed polskim urzędem patentowym (UPRP). Jeżeli jesteś ciekawy rozstrzygnięcia – śledź naszą stronę internetową!

 

 

– Dźwiękowe –

Krótki (np. jingiel) lub dłuższy dźwięk (melodia). Dźwięk można obecnie „wgrać” do urzedu, np. w zgłoszeniu znaku EUIPO. W wielu przypadkach można się jednak spotkać też z zapisem nutowym.

 

Przykłady:

nutyEUTM nr 000907527

EUTM nr 018029296: posłuchaj

 

 

– Pozycyjne –

Takie znaki maja na celu pokazać, w którym miejscu na danym produkcie znajduje się charakterystyczne oznaczenie (np. linie lub strzałki).

 

Przykłady:

EUTM nr 001027747 EUTM nr 017866836

 

– Ruchome –

Znakiem towarowym jest sama animacja bez efektów dźwiękowych.

 

Przykłady:

obejrzyj
EUTM nr 008581977 EUTM nr 017279712

 

 

 

 

– Multimedialne –

To może być krótki filmik, czyli połączenie animacji oraz dźwięku.

 

Przykłady:

EUTM nr 017931241  zobacz znak

R.343856: zobacz znak

 

 

Czy wszystkie te rodzaje znaków można zarejestrować w Polsce?

Tak! Nawet te nietypowe rodzaje znaków towarowych to  domena nie tylko unijnego urzędu (czyli EUIPO). Dźwięk, kolor czy przestrzenny znak towarowy można zarejestrować zarówno w polskim urzędzie (UPRP), jak i unijnym (EUIPO). W uzyskaniu ochrony na znak pomoże Ci kancelaria rzecznika patentowego.

 

Napisz do nas i zapytaj nas o ofertę!

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz wsparcia rzecznika patentowego? Opisz nam Twoją sprawę!
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej, jak to możliwe.

    Zobacz również

    Chronione Oznaczenie Geograficzne – co to takiego?

    Przeczytaj, czym są oznaczenia geograficzne, jakie produkty mogą z nich korzystać, jak wygląda proces ich rejestracji oraz jakie realne korzyści przynosi ta forma ochrony – zarówno dla wytwórców, jak i konsumentów. Poznaj mechanizmy, które stoją za sukcesem takich produktów jak rogal świętomarciński i sprawdź, dlaczego warto zadbać o prawną ochronę regionalnych specjałów.

    czytaj więcej

    Pierwszeństwo w zgłoszeniu znaku towarowego

    Dowiedz się, czym jest pierwszeństwo w zgłoszeniu znaku towarowego, jak działa oraz dlaczego ma znaczenie dla ochrony Twojej marki za granicą.

    czytaj więcej

    Unieważnienie rejestracji wzoru przemysłowego

    Po zarejestrowaniu wzoru przemysłowego, możliwe jest unieważnienie jego rejestracji. Przeczytaj, w jakich przypadkach można unieważnić rejestrację wzoru i na czym takie unieważnienie polega.

    czytaj więcej