Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które pozwala na odróżnienie towarów lub usług na rynku na tle konkurencji.

Oznaczenie to musi być w takiej formie, aby możliwe było do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych. Musi więc być konkretne i  charakterystyczne.

Powyższe wymogi są bardzo ogólne i szerokie. Oznacza to, że jako znak towarowy chronić możemy nie tylko markę i logo, ale również slogan reklamowy, sygnał dźwiękowy (np. jingiel) czy kształt 3D.

 

Co nie może być znakiem towarowym?

O tym dowiesz się z naszego wcześniejszego artykułu, który przeczytasz tutaj.

 

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Poniżej przedstawiamy najczęsciej spotykane oraz najciekawsze typy znaków towarowych:

 

– Słowne –

Znak towarowy słowny to jedno słowo lub kilka wyrazów, w oderwaniu od jakiejkolwiek grafiki.

 

Przykłady:

ORLEN nr R.125559

WHISKAS nr R.068749

Lewiatan w chwilę nr R.354664

DOM PEŁEN ENERGII nr R.332353

 

– Słowno-graficzne –

Są to loga zawierające napis: jeden lub więcej wyrazów.

 

Przykłady:

 nr Z.543393

logo mój lewiatan nr R.349727

nr  R.080482

nr R.142020

 

– Graficzne –

Jest to sama grafika, np logo, niezawierająca żadnego napisu.

 

Przykłady:

logo adidas EUTM nr 005271598

EUTM nr 012931473

 

nr R.339058

 

– Przestrzenne –

Przedstawiają charakterystyczny kształt (i czasem kolor) produktu – musi on być na tyle charakterystyczny, by po samym tym kształcie możliwe było rozpoznanie marki produktu.

 

Przykłady:

butelka coliEUTM nr 010532653

duracell EUTM nr 000146704

 

– Słowno-graficzno-przestrzenne –

Przedstawiają kształt produktu, na który nałożona jest zawierająca napisy grafika. Najczęściej ten typ znaku reprezentują butelki z etykietą.

 

Przykłady:

cisowiankanr R.242622

tobleroneIR nr 1533540

 

– Kolor –

Znakiem towarowym jest w takim wypadku sama barwa lub ich zestawienie, np. konkretny odcień fioletu dla czekolady lub zestawienie koloru żółtego z zielonym dla traktorów. Rejestracja koloru nie jest jednak taka łatwa, jak np. rejestracja bardziej popularnego znaku słowno-graficznego. Aby zarejestrować kolor jako znak towarowy musi on – na skutek powszechnego używania – kojarzyć się w pamięci społeczeństwa jako związany z konkretną firmą, a Zgłaszający znak musi przedstawić na to dowody

 

Przykłady:

fioletowy milkaEUTM nr 000031336 – znak chroniony dla wyrobów czekoladowych

 

zieleń john deere EUTM nr 000063289 – znak chroniony dla traktorów i maszyn rolniczych

 

Ostatnio w Polsce głośno zrobiło się na temat zgłoszenia przez Allegro znaku towarowego w postaci odcienia koloru pomarańczowego:

allegro pomarańczowy  nr  Z.545666

Powyższy znak jest dopiero w trakcie procesu zgłoszeniowego przed polskim urzędem patentowym (UPRP). Jeżeli jesteś ciekawy rozstrzygnięcia – śledź naszą stronę internetową!

 

 

– Dźwiękowe –

Krótki (np. jingiel) lub dłuższy dźwięk (melodia). Dźwięk można obecnie „wgrać” do urzedu, np. w zgłoszeniu znaku EUIPO. W wielu przypadkach można się jednak spotkać też z zapisem nutowym.

 

Przykłady:

nutyEUTM nr 000907527

EUTM nr 018029296: posłuchaj

 

 

– Pozycyjne –

Takie znaki maja na celu pokazać, w którym miejscu na danym produkcie znajduje się charakterystyczne oznaczenie (np. linie lub strzałki).

 

Przykłady:

EUTM nr 001027747

 

EUTM nr 017866836

 

 

– Ruchome –

Znakiem towarowym jest sama animacja bez efektów dźwiękowych.

 

Przykłady:

EUTM nr 008581977

EUTM nr 017279712 obejrzyj

 

 

– Multimedialne –

To może być krótki filmik, czyli połączenie animacji oraz dźwięku.

 

Przykłady:

EUTM nr 017931241  zobacz znak

R.343856: zobacz znak

 

 

Czy wszystkie te rodzaje znaków można zarejestrować w Polsce?

Tak! Nawet te nietypowe rodzaje znaków towarowych to  domena nie tylko unijnego urzędu (czyli EUIPO). Dźwięk, kolor czy przestrzenny znak towarowy można zarejestrować zarówno w polskim urzędzie (UPRP), jak i unijnym (EUIPO). W uzyskaniu ochrony na znak pomoże Ci kancelaria rzecznika patentowego.

Zobacz również

Czy lepiej zarejestrować znak słowny czy logo?

Aby jak najlepiej, kompleksowo chronić swą markę, warto zdecydować się na zgłoszenie dwóch znaków towarowych: słownego i słowno-graficznego. Jeśli często używamy samej grafiki (np. sygnetu), bez żadnego napisu, warto zarejestrować również taką grafikę jako znak towarowy graficzny.

czytaj więcej

Walidacja patentu — czym jest i co warto o niej wiedzieć?

Patent Europejski, gdy zostanie udzielony, jest niejako „zawieszony w próżni”:. Aby sprawić by ten patent zaczął obowiązywać w danym kraju, w ciągu maksymalnie trzech miesięcy od daty publikacji B1 należy dokonać walidacji tego patentu w wybranym kraju.

czytaj więcej

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Znakiem towarowym może być nazwa, logo, kształt a nawet dźwięk! Z artykułu dowiesz się jakie są rodzaje znaków towarowych.

czytaj więcej