Markę czy logo firmy możemy zarejestrować jako znak towarowy. Nie wszyscy wiedzą jednak, że prawnie chronić możemy również hasło reklamowe!
Slogan reklamowy można zarejestrować w Urzędzie Patentowym pod pewnymi warunkami. Wyjaśniamy jakimi.
Według „Słownika języka polskiego PWN” slogan to „krótkie hasło reklamowe, propagandowe lub inne, wyrażające istotę jakiejś idei, produktu czy akcji”. Podstawowym warunkiem rejestracji hasła reklamowego jako znaku towarowego jest to, by taki slogan umożliwiał odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług przedsiębiorstwa innego. Zatem: slogan reklamowy nie może być opisowy.
Oznacza to, że taki slogan nie może informować o: rodzaju towaru, jego pochodzeniu, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności.
Więcej o znakach towarowych opisowych przeczytasz tu.
UWAGA – slogan reklamowy nigdy nie zostanie zarejestrowany „jako taki”. W zgłoszeniu hasła reklamowego do Urzędu Patentowego należy podać listę towarów i/albo usług, w odniesieniu do których planujemy używać tego sloganu.
Pod względem proceduralnym, slogan podlega takim samym wymogom, jak wszystkie inne rodzaje znaków towarowych (o innych rodzajach znaków przeczytasz tu).
Poniżej opisujemy kroki, które należy podjąć, aby zarejestrować slogan jako znak towarowy:
1. Sporządzenie wykazu towarów i usług:
Znaki towarowe są rejestrowane dla określonych towarów i usług, zgodnie z klasyfikacją nicejską. Oznacza to, że ochrona znaku dotyczy jedynie wybranych kategorii produktów lub usług. Wybierz te z nich, które najlepiej odpowiadają zamierzonemu zakresowi korzystania ze znaku. W przygotowaniu odpowiedniego wykazu towarów i usług pomoże Ci rzecznik patentowy.
2. Weryfikacja dostępności znaku
Przed złożeniem wniosku upewnij się, że slogan, który chcesz zarejestrować, lub slogan łudząco podobny, nie jest już zarejestrowany na rzecz kogoś innego. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie badania znaku towarowego profesjonalnej kancelarii patentowej.
3. Zgłoszenie znaku towarowego
Wniosek o rejestrację znaku towarowego najprościej złożyć online. Należy wskazać jeden znak towarowy, podać dane zgłaszającego oraz szczegółowy wykaz towarów i usług. Nie można zapomnieć o opłacie urzędowej, której wysokość zależy od liczby wybranych klas towarowych. O opłatach urzędowych przeczytasz tu.
4. Ocena wniosku przez Urząd
Po złożeniu wniosku Urząd Patentowy RP (lub EUIPO czy WIPO) analizuje, czy znak spełnia wszystkie wymagania formalne oraz przesłanki bezwzględne. Urząd nie sprawdza jednak, czy znak nie koliduje z już istniejącymi znakami – to właściciele wcześniejszych znaków mogą wnieść sprzeciw do zgłoszenia Twojego znaku towarowego, jeśli uznają, że zachodzi konflikt.
5. Decyzja Urzędu
Jeśli Urząd potwierdzi, że Twój slogan spełnia wszystkie kryteria, aby pełnić funkcję znaku towarowego, a żaden sprzeciw nie zostanie wniesiony, to w ciągu około 6 miesięcy otrzymasz decyzję o rejestracji znaku towarowego. W przypadku znaku polskiego będziesz mieć 3 miesiące na uiszczenie drugiej części opłaty urzędowej (obejmującej 10 lat ochrony i publikację). W przypadku decyzji negatywnej przysługuje Ci prawo do odwołania.
Więcej o procedurze i czasie rejestracji znaku towarowego przeczytasz tu.
Poniżej prezentujemy przykłady sloganów zarejestrowanych przez UPRP:
Poniższe slogany zostały uznane przez UPRP lub EUIPO za niedostatecznie odróżniające, aby mogły pełnić funkcję znaku towarowego:
Niektóre slogany mogą podlegać ochronie na mocy prawa autorskiego. Dotyczy to sloganów, które mają cechy utworów, takich jak oryginalność i indywidualny charakter. Jak orzekł SN w wyroku z dn. 22.06.2010 r., sygn. akt IV CSK 359/09: Krótka jednostka słowna, pełniąca rolę znaku towarowego, może być utworem w rozumieniu art. 1 ust 1 Prawa autorskiego, jeżeli wykazuje autonomiczną wartość twórczą (wyrok SN z 22.06.2010 r. sygn. akt IV CSK 359/09). Rejestrując slogan jako znak towarowy należy więc pamiętać, że rejestracja na swoją rzecz chwytliwego hasła wymyślonego przez kogoś innego może stanowić naruszenie praw autorskich.
Warto jednak zauważyć, że sądy orzekające w sprawach haseł „Serce jak dzwon” czy „Ciemność, widzę ciemność” – nie uznały ich za utwory.
Za utwór uznane zostało natomiast sformułowanie „Wsiąść do pociągu byle jakiego„.
Jak wskazaliśmy wyżej, przed rozpoczęciem używania i rejestracją sloganu warto sprawdzić, czy taki slogan nie jest już zarejestrowanym znakiem towarowym lub czy nie istnieją podobne oznaczenia, które mogłyby wprowadzać w błąd konsumentów. Ponadto, po przeprowadzeniu analizy rzecznik patentowy przedstawi swoją opinię co do ryzyka odmowy udzielenia ochrony na slogan przez właściwy urząd oraz rekomendacje dotyczące ewentualnych modyfikacji sloganu, jego rejestracji jako znaku towarowego lub odstąpienia od jego używania.
Aby nie popełnić błędu przy rejestracji sloganu reklamowego jako znaku towarowego, warto skorzystać z usług profesjonalnej kancelarii patentowej. Rzecznik patentowy przygotuje odpowiedni wykaz towarów i usług i pomoże Ci złożyć prawidłowy wniosek o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy będący hasłem rekamowym. Następnie, w Twoim imieniu, poprowadzi procedurę przed Urzędem Patentowym.
Napisz do nas i zapytaj nas o ofertę na rejestrację Twojego sloganu!