Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Może nim być w na przykład: wyraz, rysunek, logo, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Zobacz przykłady znaków towarowych.
Znak towarowy chroniony jest w odniesieniu do konkretnych towarów lub usług. Do raz zgłoszonego znaku nie można już dodać kolejnych towarów/usług.
Znak towarowy można chronić prawem ochronnym (nie: patentem!). Prawo ochronne na znak towarowy ma wartość majątkową i wchodzi w skład majątku przedsiębiorstwa.
Ochrona znaku towarowego może trwać teoretycznie w nieskończoność. Co 10 lat należy wnosić opłaty za kolejne okresy i składać wniosek o przedłużenie ochrony. Brak wymogu nowości zgłaszanego znaku.
Mając prawo ochronne na znak towarowy na danym terytorium można przy znaku używać symbolu ®.
Z praktycznego punktu widzenia, prawo ochronne na znak towarowy nie jest bezwzględnym prawem do używania znaku. Służy ono do skutecznego sprzeciwiania się w przypadku, gdy podmiot trzeci używa, na danym terytorium, znaku towarowego identycznego (dla towarów/usług identycznych) lub podobnego (dla towarów/usług identycznych lub podobnych) do tego stopnia, by wprowadzić przeciętnego odbiorcę w błąd co do pochodzenia towarów/usług oznaczanych danym znakiem.
To pytanie często słyszymy od naszych Klientów. „Patent na logo” jednak nie istnieje. Loga ani marki nie da się opatentować:
Patenty udzielane są wyłącznie na wynalazki, czyli rozwiązania o charakterze technicznym, np. maszyny, związki chemiczne, sposoby produkcji.
Logo można jednak w łatwy i skuteczny sposób chronić prawem jako:
Gdy chronimy znak słowno-graficzny (logo), to chronione jest nie tylko zawarte w nim słowo czy wyrażenie (pod warunkiem, że ma ono charakter odróżniający, czyli np. nie jest opisowe dla towarów / usług), ale chroniona jest również grafika. Więc jeśli ktoś będzie podrabiać naszą grafikę (mimo, że użyje w niej innego słowa, ale konsument patrząc na grafikę może się pomylić) – to narusza nasz znak.
Pod tym kątem korzystna jest ochrona znaku słowno-graficznego.
Jednak, jeśli Klient przestanie używać znak słowno-graficzny (logo) w takiej grafice w jakiej zostanie zarejestrowany (bo np. nastąpił rebranding) to po 5 latach od zaprzestania używania, prawo na taki znak podatne będzie na wygaszenie (w całości lub w części – w odniesieniu do towarów, dla których nie był używany), na wniosek osoby trzeciej, oraz przestanie być przydatne do dochodzenia roszczeń.
Termin 5-letni dotyczy krajów UE – w innych krajach może być krótszy.
Pod tym kątem warto chronić znak słowny. Jego ochrona jest niezależna od grafiki w jakiej jest używany.
Aby jak najlepiej chronić markę, warto zdecydować się na zgłoszenie dwóch znaków: słownego (w oderwaniu od grafiki) i słowno-graficznego (logo).
Nie da się chronić znaku „na cały Świat” – Prawa ochronne na znaki towarowe są zawsze prawami terytorialnymi.
Np.:
W Unii Europejskiej można chronić znak jako Znak Towarowy Unii Europejskiej – rejestrując go w Urzędzie ds. Własności Intelektualnej UE (czyli: EUIPO) w Alicante. Ochrona takiego znaku rozciąga się na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej.
W większości krajów można ubiegać się o ochronę znaku towarowego w trybie rejestracji międzynarodowej.
Możemy Państwa wesprzeć w ubieganiu się o ochronę znaku w wielu krajów na całym Świecie – lecz do przygotowania oferty potrzebujemy informacji o jakie konkretnie kraje chodzi – a także o jaki znak i dla jakich towarów i usług.
Urząd Patentowy nie odmówi udzielenia ochrony na znak towaorwy z powodu kolizji ze znakiem wcześniejszym. Odmówić może jedynie wtedy, jeśli właściciel znaku wcześniejszego sprzeciwi sie rejestracji kolidującego znaku. Ale żeby to zrobić – to ten właściciel musi wiedzieć o takim zgłoszeniu. A dowiedzieć się o nim może, jeśli korzysta z monitoringu.
Monitoring służy jako system alarmowy i ma na celu „wyłapywanie” kolizyjnych zgłoszeń. Daje więc możliwość podjęcia decyzji o wniesieniu sprzeciwu.
Jeśli ktoś zgłasza znak towarowy do Urzędu Patentowego, to zazwyczaj już używa albo zamierza używać ten na rynku.
Monitoring znaku towarowego daje zatem również informację, że inny podmiot może używać lub może planować używanie kolidującego znaku – a w konsekwencji umożliwia podjęcie szybkiego działania przeciwko naruszycielowi.
Monitoring pozwala zatem na szybką reakcję: po pierwsze na zablokowanie zgłoszenia takiego znaku towarowego (poprzez wniesienie sprzeciwu do urzędu patentowego), a po drugie na sprzeciwienie się używaniu takiego mylącego znaku przez inny podmiot (np. za poprzez wystosowanie doń wezwania przedsądowego).
Nasza kancelaria świadczy usługę monitoringu znaków towarowych. Zapytaj nas o ofertę.
Badanie znaku towarowego daje odpowiedź na pytanie czy używanie i zgłoszenie znaku towarowego nie będzie naruszać praw do wcześniejszych znaków towarowych, na danym terytorium.
W badaniu oceniamy również zdolność odróżniającą znaku i jego szanse na uzyskanie ochrony.
Jeśli istnieje wcześniejszy, kolidujący z naszym znak, to właściciel takiego znaku wcześniejszego może:
Badanie pozwala wykryć istnienie takiego zagrażającego nam znaku wczesniejszego i umożliwia podjęcie decyzji o uniknięciu ryzyka i zmianie marki, jeszcze zanim zainwestujemy spore pieniądze w jej rejestrację i promocję.
Przed wejściem z nową marką na rynek, rekomendujemy przeprowadzenie badań, czy jej używanie i rejestracja nie będą naruszać praw do znaków towarowych wcześniejszych, chronionych w odniesieniu do wskazanego terytorium.
Przeciętny czas procedury uzyskania rejestracji znaku towarowego w Polsce to ok. 6 miesięcy od daty zgłoszenia – przy założeniu, że procedura przebiega całkowicie bezproblemowo. Okres ten wydłuży się znacznie, jeżeli urząd będzie miał uwagi do zgłoszenia lub jeśli do zgłoszenia znaku towarowego zostanie złożony sprzeciw.
Jeśli znak utowarowy zostanie zarejestrowany, to czas jego ochrony trwa 10 lat, licząc od daty zgłoszenia znaku do urzędu. Czas ten można odpłatnie przedłużać o kolejne, 10-letnie okresy ochrony.
Na koszt rejestracji znaku towarowego składają się opłaty urzędowe oraz koszty dodatkowe – wynagrodzenie pełnomocnika i opłata skarbowa za pełnomocnictwo.
Zgłoszenie znaku towarowego do UPRP w jednej klasie towarowej to koszt 400 zł.
Za każdą kolejną klasę towarową trzeba doliczyć 120 zł.
Przykładowo, zgłaszając znak towarowy w trzech klasach towarowych, opłata urzędowa wyniesie 640 zł.
Jeśli znak zgłaszany jest przy pomocy rzecznika patentowego, dodatkową opłatą, jest opłata skarbowa od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
Gdy UPRP wyda decyzję o udzieleniu ochrony na znak, w ciągu 3 miesięcy, należy uiścić opłatę za publikację – 90 zł oraz opłatę za 10-letni okres ochronny – 400 zł za każdą klasę towarową.
Przykładowo, rejestrując znak towarowy w 3 klasach towarowych, opłata za publikację i pierwsze 10 lat ochrony wyniesie 1290 zł.
Do EUIPO wnosi się jedną opłatę za zgłoszenie i rejestrację, obejmującą koszt pierwszych 10 lat ochrony znaku towarowego.
Opłata ta to 850 euro za jedną klasę towarową, 50 euro za drugą i 150 euro za każdą kolejną.
Przykładowo, jeżeli rejestrujemy znak towarowy w 4 klasach towarowych, to opłata wyniesie 1200 euro.
Dodatkowym kosztem jest badanie znaku towarowego oraz wynagrodzenie kancelarii za przyjęcie pełnomocnictwa do sprawy, dokonanie zgłoszenia i obsługę procesu rejestracji. Jeśli chcesz poznać ofertę naszej Kancelarii – napisz do nas!
Na koszt przedłużenia ochrony znaku towarowego składają się opłaty urzędowe oraz wynagrodzenie pełnomocnika.
Opłata urzędowa za kolejne 10 lat ochrony polskiego znaku towarowego to 400 zł za każdą klasę towarową, dla której zarejestrowany jest znak.
Opłata urzędowa za kolejne 10 lat ochrony unijnego znaku towarowego to 850 euro za pierwszą klasę towarową, 50 euro za drugą i 150 euro za każdą kolejną, dla której zarejestrowany jest znak.
Dodatkowym kosztem jest koszt monitoringu znaku towarowego.
Kolejnym, dodatkowym, kosztem może być konieczność obrony znaku towarowego przed bezprawnym naruszaniem, a więc np. koszt przygotowania przez kancelarię przedprocesowego wezwania do zaniechania naruszeń, koszt prowadzenia rozmów ugodowych albo nawet – w ostateczności – koszt procesu sądowego.
Zewnętrzny wygląd produktu, czyli jego wzornictwo (design), najkorzystniej chronić jako ZAREJESTROWANY WZÓR WSPÓLNOTOWY
W zarejestrowanym wzorze wspólnotowym nie są chronione rozwiązania techniczne (te mogą być chronione np. patentem). Chronione jest tylko to, co widać na rysunkach/ zdjęciach.
Dla jednego wzoru może być maksymalnie 7 wizerunków (z różnych ujęć) wykonanych w tej samej technice.
Ograniczenia dotyczące wielkości plików:
maksymalna wielkość załącznika: 2 MB;
maksymalny łączny rozmiar załączników na wzór: 20 MB;
ograniczenie długości nazwy załączników: 25 znaków.
Akceptowane typy plików: JPEG.
Na potrzeby przedstawienia zgłaszanych wzorów zastosować należy standardowy typ plików spełniający następujące normy:
maksymalne rozmiary obrazu: 5000 x 5000 pikseli;
rozdzielczość w druku: min. 72, maks. 300 dpi;
tryby kolorów: CMYK (który będzie konwertowany do RGB), skala szarości, czarno-biały lub RGB;
progresywne obrazy JPEG zostaną przekształcone na obraz podstawowy (baseline);
przesyłanie dynamicznych rzutów 3D oraz innych rzutów statycznych poglądów jest ograniczone.
W praktyce jakość przedstawienia graficznego musi pozwolić na zachowanie jakości wzoru po powiększeniu lub zmniejszeniu go do rozmiaru 8 na 16 cm, ponieważ w takiej formie zostanie ono wprowadzone do rejestru wzorów wspólnotowych i opublikowane w Biuletynie Wzorów Wspólnotowych.
Na wizerunkach winna widnieć całość wzoru (nie może być „poucinany”) oraz wzór musi być na neutralnym tle: jeśli wizerunek wzoru jest przedstawiony za pomocą zdjęcia, to nie może być okien, listew przypodłogowych, innego podłoża a innej ściany, ludzi. Można też całość tła wyciąć w photoshopie tak, by wzór był na jednolitym, np. białym, tle.
Jeśli wizerunek wzoru jest przedstawiony za pomocą rysunku technicznego, to nie może być opisów, wymiarów, linii wymiarowych, osiowych, przekrojowych itp.