Jak i gdzie sprawdzić, czy nazwa jest zastrzeżona? Wyszukiwarki znaków towarowych.
czytaj więcejMożliwe jest zastrzeżenie nazwy firmy w urzędzie patentowym – jako znaku towarowego
czytaj więcejZewnętrzny wygląd produktu, czyli jego design, można chronić prawnie – jako wzór przemysłowy. Zobacz przykłady wzorów przemysłowych
czytaj więcejZakres przedmiotowy patentu określają zastrzeżenia patentowe. Opis wynalazku i rysunki mogą służyć do wykładni zastrzeżeń patentowych.
czytaj więcejZakładając, że proces jest całkowicie bezproblemowy, całość postępowania, od zgłoszenia znaku towarowego do daty jego rejestracji, zazwyczaj trwa około 6 miesięcy.
czytaj więcejW 2023 roku Komisja Europejska ponownie oferuje MŚP dotacje na zgłoszenia znaków towarowych i designów. Maksymalna kwota dotacji dla jednego przedsiębiorstwa to 1 000,00 EUR.
czytaj więcejKlasyfikacja nicejska służy do sklasyfikowania towarów i usług w zgłoszeniu znaku towarowego. Zawiera 45 klas. Każdy towar i każdą usługę da się przyporządkować do którejś z nich.
czytaj więcejKoszt zastrzeżenia znaku towarowego zależy od tego, dla jakich towarów lub usług ma być używany znak oraz od terytorium na jakim jego ochrona ma obowiązywać.
czytaj więcejAby jak najlepiej, kompleksowo chronić swą markę, warto zdecydować się na zgłoszenie dwóch znaków towarowych: słownego i słowno-graficznego. Jeśli często używamy samej grafiki (np. sygnetu), bez żadnego napisu, warto zarejestrować również taką grafikę jako znak towarowy graficzny.
czytaj więcejPatent Europejski, gdy zostanie udzielony, jest niejako „zawieszony w próżni”:. Aby sprawić by ten patent zaczął obowiązywać w danym kraju, w ciągu maksymalnie trzech miesięcy od daty publikacji B1 należy dokonać walidacji tego patentu w wybranym kraju.
czytaj więcejZnakiem towarowym może być nazwa, logo, kształt a nawet dźwięk! Z artykułu dowiesz się jakie są rodzaje znaków towarowych.
czytaj więcejPrzy nazwach brandów i logotypach często możemy spotkać symbole ® albo TM. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że mają one tożsame znaczenie – w rzeczywistości tak nie jest. Czym się różnią i jak można ich używać? Wyjaśniamy!
czytaj więcejZnakiem towarowym nie może być, co do zasady design produktu. Zdecydowanie jako znak towarowy nie można chronić rozwiązania techicznego (do tego służą patenty).
Ponadto, istenieje obszerny katalog powodów, dla którego Urząd Patentowy może odmówić udzielenia ochrony na znak – np. jeśli jest on zbyt mało charakterystyczny lub jeśli jest opisowy.
czytaj więcejWybór odpowiednich towarów i usług dla znaku towarowego jest niezwykle istotny. Ma on wpływ na koszty i na zakres ochrony znaku.
Naruszenie prawa na znak ma miejsce, gdy ktoś używa identycznego lub myląco podobnego oznaczenia dla towarów identycznych lub podobnych..
Po upływie 5 lat od rejestracji znaku prawo na znak może być wygaszone, jeśli znak nie był używany dla towarów lub usług, dla jakich jest chroniony.
czytaj więcejJeśli chcemy ubiegać się o ochronę znaku, to w pierwszej kolejności sprawą najwyższej wagi jest sporządzenie prawidłowego i wyczerpującego wykazu towarów i usług, gdyż do raz zgłoszonego znaku nie można już dodać kolejnych towarów/usług.
Znaki nie są chronione „dla klas” – nie wystarczy w zgłoszeniu podać numerów klas. Znaki chronione są dla konkretnych towarów i usług wskazanych w zgłoszeniu.
czytaj więcejOstrzegamy przed nową formą wyłudzeń płatności. Tym razem oszuści rozsyłają fałszywe upomnienie od UPRP oraz świadectwo migracji.
czytaj więcejKomisja Europejska oferuje dotacje na zgłoszenia znaków towarowych i designów. Maksymalna kwota dotacji dla jednego MŚP to 1 500,00 EUR.
czytaj więcejOpłacenie faktury za projekt loga nie oznacza przeniesienia praw autorskich. Te musza zostać przeniesione pisemną umową wskazującą pola eksploatacji.
czytaj więcejOstrzegamy przed nową formą wyłudzeń płatności. Tym razem oszuści rozsyłają fałszywe upomnienie od UPRP oraz świadectwo migracji.
czytaj więcejRzecznika patentowego obowiązuje tzw. tajemnica zawodowa, nazywana też czasem „tajemnicą rzecznikowską”.
czytaj więcejBadania prowadzone są przez osobę mającą odpowiednie przygotowanie do ich realizowania, a ich wyniki i wnioski każdorazowo weryfikowane są przez rzecznika patentowego. Ryzyko kolizji ze znakami wcześniejszymi oceniamy na bazie naszego doświadczenia, znajomości praktyki UPRP i EUIPO oraz orzecznictwa.
czytaj więcejWyjaśnienia TSUE otworzyły drogę do zapewnienia bardziej przejrzystej ochrony tylko dla części niezarejestrowanych wzorów wspólnotowych. TSUE w pewnym zakresie zrównał wymogi dla ochrony części niezarejestrowanych wzorów wspólnotowych z ochroną części zarejestrowanych wzorów wspólnotowych.
czytaj więcejSąd Najwyższy orzekł, że BP nie ma monopolu na używanie koloru zielonego dla stacji paliw w Polsce. W sprawie o sygnaturze IV CSKP 67/21 Sąd Najwyższy oddalił żądanie koncernu paliwowego BP, by polski podmiot posiadający szereg stacji paliw, których kolorystyka zbliżona jest to kolorystyki stacji BP oraz znaków towarowych BP, zaprzestał takiego oznaczania swoich stacji.
czytaj więcejUwaga! Nowa fala wyłudzeń płatności od zgłaszających znaki towarowe do UPRP:Oszuści wysyłają wiadomość e-mail, w imieniu Urzędu Patentowego RP, z fałszywego adresu centrum.kontaktowe@urzadpatentowy.gov.pl, wzywając do wniesienia opłat za rejestrację.
czytaj więcejoga ani marki nie da się opatentować: Patenty udzielane są wyłącznie na wynalazki, czyli rozwiązania o charakterze technicznym, np. maszyny, związki chemiczne, sposoby produkcji.
Logo można jednak w łatwy i skuteczny sposób chronić prawem:
Logo może być chronione prawem ochronnym jako znak towarowy lub prawem z rejestracji jako wzór przemysłowy (design).
czytaj więcej