Sprawdzenie czy nazwa jest zastrzeżona – najczęstsze błędy

Sprawdzenie czy nazwa jest zastrzeżona – najczęstsze błędy

Wybór odpowiedniej nazwy dla firmy, usługi lub produktu jest kluczowym elementem procesu tworzenia wizerunku i budowania rozpoznawalności na rynku. Jednak często przedsiębiorcy popełniają błędy w prowadząc sprawdzenie, czy wybrana nazwa nie jest już zastrzeżona przez inny podmiot. W tym artykule omówimy najczęstsze błędy popełniane podczas tego procesu i jak uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych konsekwencji prawnych.

 

Dlaczego warto sprawdzać, czy nazwa jest zastrzeżona?

Sprawdzenie, czy wybrana nazwa nie jest już zastrzeżona, ma kluczowe znaczenie. Pozwala uniknąć konfliktów z prawem i możliwych konsekwencji, takich jak procesy sądowe, utrata znaku towarowego czy konieczność zmiany nazwy, która może być kosztowna i czasochłonna.

 

Gdzie warto sprawdzić zastrzeżenie nazwy firmy lub znaku?

Nazwy chronione są w odniesieniu do terytoriów konkretnych państw. W odniesieniu do Polski, trzeba sprawdzić dwa typy zarejestrowanych praw:

  • Zarejestrowane w CEIDG i w KRS nazwy firm,
  • Zastrzeżone znaki towarowe:
  1. polskie – zarejestrowane w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej – wyszukiwarka UPRP,
  2. unijne – zastrzeżone w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – wyszukiwarka EUIPO
  3. znaki z rejestracji międzynarodowej, których ochronę uznał UPRP lub EUIPO – zarejestrowane w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej –  wyszukiwarka WIPO Madrid Monitor

Korzystanie z tych wyszukiwarek jest bezpłatnym i łatwym sposobem by sprawdzić czy  identyczna nazwa nie zastrzeżona jest jako firma lub znak towarowy. Takie wyszukiwanie nie jest jednak wystaczające.

 

Najczęstsze błędy popełniane przy sprawdzaniu dostępności nazwy

BŁĄD 1: Sprawdzenie tylko jednej bazy danych

Wielu przedsiębiorców ogranicza się do podstawowego sprawdzenia w jednej bazie danych, co może prowadzić do pominięcia nazw zastrzeżonych w innych rejestrach. Na przykład, nie wystarczy szukać nazwy tylko w wyszukiwarce UPRP. Może być ona przecież zarejestrowana  jako znak towarowy Unii Europejskiej, którego w wyszukiwarce UPRP nie znajdziemy. Ponadto, wyszukiwarka UPRP nie wyszukuje nazw firm zarejestrowanych w CEIDG czy KRS.

BŁĄD 2: Sprawdzenie znaku towarowego tylko na identyczność

Przeszkodą legalnego używania nazwy są nie tylko znaki towarowe wcześniejsze identyczne, ale także podobne. Na przykład, jeśli nasza nazwa to „MUV”, a istnieje już znak towarowy „MOOVE”, to nie znajdziemy go, szukając na identyczność. Jeśli zaś znak „MOOVE” jest zarejestrowany dla towarów lub usług identycznych lub podobnych do naszych, to taki znak stoi na przeszkodzie używania nazwy „MUV”. Bowiem, pomimo znacznych różnic wizualnych, znaki są w zasadzie identyczne fonetycznie, a więc kosumenci mogą pomylić się i uznać, że chodzi o tę samą makę – np. gdy usłyszą jej reklamę w radiu. Badanie znaków towarowych na podobieństwo jest więc konieczne. Kancelaria Patentowa PATENTBOX prowadzi takie badania.

BŁĄD 3: Brak porównania towarów i usług

znaki towarowe identyczne mogą zupełnie ze sobą nie kolidować – w przypadku gdy mają odmienne wykazy towarów i usług. Na przykład, w Unii Europejskiej chronione są znaki towarowe słowne:

YETI nr 001094143

YETI nr 1377802

YETI nr 1301612

YETI nr 1445623

Zawierają one identyczne słowo: YETI, ale ponieważ każdy z nich chroniony jest dla odmiennych towarów, to nie kolidują one ze sobą nawzajem.

BŁAD 4: Weryfikacja nazwy tylko w Google

Jeśli nie znajdziemy szukanej nazwy w wyszukiwarce Google, nie oznacza to automatycznie, że nie jest ona zastrzeżona jako znak towarowy. Możliwe, że nazwa ta jest zarejestrowana w urzędzie patentowym, ale jej właściciel nie rozpoczął jeszcze jej używania na rynku lub nie umieścił jej jeszcze na stronie internetowej. Ponadto, nowopowstałe strony internetowe zazwyczaj nie są odpowiednio zindeksowane i pozycjonowane, a więc nie wyświetlają się w wynikach w Google.

Błąd 5: Zakładanie, że nazwa jest wolna na podstawie domeny internetowej

Posiadanie domeny internetowej nie oznacza automatycznie, że nazwa w niej zawarta jest dostępna do legalnego użycia. I odwrotnie: jeśli dana domena jest wolna, to wcale nie znaczy to, że jej nazwa nie jest prawnie zastrzeżona. Przeczytaj więcej o ochronie domeny internetowej.

Błąd 6: Pominięcie konsultacji z rzecznikiem patentowym

Proces sprawdzania nazwy może być skomplikowany. Konsultacja z rzecznikiem patentowym i zlecenie mu profesjonalnego badania znaku towarowego może zapobiec wielu potencjalnym problemom.

Sprawdzamy, czy dana nazwa jest zastrzeżona. Prowadzimy badania znaków towarowych na identyczność i podobieństwo. Zapytaj nas o ofertę na badanie Twojego znaku.

 

Kiedy mamy do czynienia z kolizją znaków towarowych?

Kolizja znaków towarowych występuje, gdy jest ryzyko, że konsument pomyli się uznając, że towary / usługi opatrywane daną nazwą, pochodzą od innego przedsiębiorcy – właściciela wcześniejszego znaku towarowego.

Dokonanie oceny czy ze sobą kolidują nie jest proste. Błędna ocena może skutkować wyborem „niebezpiecznej” nazwy i dużym ryzykiem w prowadzeniu biznesu, mogącym doprowadzić nawet do sporu sądowego. Dlatego sprawdzenie, czy nazwa jest zastrzeżona najlepiej zlecić profecjonalnemy rzecznikowi patentowemu.

 

Jakie są konsekwencje używania nazwy, która jest już zastrzeżona?

Używanie nazwy, która jest już zastrzeżona przez inny podmiot, może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Właściciel zarejestrowanej nazwy może wnieść pozew przeciwko osobie lub firmie, która nielegalnie korzysta z jego znaku towarowego. Konsekwencje takiego naruszenia mogą obejmować nakaz zaprzestania używania nazwy, konieczność zmiany nazwy, a nawet dochodzenie odszkodowania za poniesione straty.

 

Sprawdzamy, czy nazwa jest zastrzeżona. Prowadzimy badania znaków towarowych na identyczność i podobieństwo.

 

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz wsparcia rzecznika patentowego? Opisz nam Twoją sprawę!
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej, jak to możliwe.

    Zobacz również

    Sprzeciw do zgłoszenia znaku towarowego i strategia obrony – case study

    Obrona znaku towarowego przed sprzeciwem wymaga solidnej analizy podstaw sprzeciwu i odpowiednio dobranej strategii postępowania. Przeczytaj jak skutecznie nagocjowaliśmy w sprawie sprzeciwu do zgłoszenia znaku towarowego naszego Klienta.

    czytaj więcej

    Wzór użytkowy a wzór przemysłowy – przykłady

    Co to jest wzór użytkowy, a czym jest wzór przemysłowy? Zobacz przykłady wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych.

    czytaj więcej

    Prawo do patentu

    Komu przysługuje prawo do uzyskania patentu na wynalazek? Jak dokonać jego przeniesienia? Kto ma prawo do patentu? Wyjaśniamy.

    czytaj więcej