Wyłudzenia pieniędzy na publikację znaku towarowego w prywatnych rejestrach

Wyłudzenia pieniędzy na publikację znaku towarowego w prywatnych rejestrach

Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami. Wyłudzenia płatności za publikację znaku towarowego w prywatnych rejestrach znaków towarowych są coraz częstszym problemem. Oszuści często wykorzystują niewiedzę i nieświadomość osób, które chcą zarejestrować swój znak towarowy.

 

Jak przebiega próba wyłudzenia?

Typowy schemat wyłudzenia płatności polega na tym, że oszuści kontaktują się z właścicielami firm, oferując im szybką i łatwą rejestrację ich znaków towarowych w prywatnych rejestrach. Często obiecują oni ekspresowe i tanie rozwiązania, zachęcając do natychmiastowego dokonania płatności. Oferty te mogą wydawać się atrakcyjne, ale w rzeczywistości są to często oszustwa, zwłaszcza wtedy, gdy dotyczą znaku towarowego, który dana firma dopiero co zgłosiła. Często bowiem pisma oszustów stylizowane są na urzędowe, pochodzące z tych „prawdziwych” urzędów, czyli UPRP lub EUIPO. Ofiara oszustów sądzi wtedy, że otrzymała wiarygodne pismo z urzędu, który niebywale szybko dokonał rejestracji ich zgłosznego wczesniej znaku towarowego.

Po dokonaniu płatności ofiara nie otrzymuje żadnych rzeczywistych korzyści. Rejestracja znaku towarowego w czyjejś prywatnej bazie czy rejestrze w żaden sposób nie powoduje bowiem ochrony prawnej. Nie prowadzi do skutecznego zastrzeżenia znaku towarowego. Niestety, ofiary takich wyłudzeń zazwyczaj mają niewielkie szanse odzyskania swoich środków.

 

Najnowszy typ wyłudzeń

W tym tygodniu nasi Klienci, którzy kilka tygodni temu zgłosili znaki towarowe do EUIPO, zaczęli otrzymywać pocztą pisma, wyglądające na urzędowe. Pisma dotyczą publikacji ich świeżo zgłoszonych znaków towarowych i podają koszt takiej publikacji.

Na przykład, nasz wieloletni Klient, spółka MAXIM CERAMICS sp. z o.o., niedawno zleciła nam zastrzeżenie znaku towarowego MAXIM. Zgłoszenia znaku do EUIPO dokonaliśmy 13 marca 2024 r., za numerem 018998316. Rankiem, 3 kwietnia 2024 r. do spółki pocztą przyszło pismo o następującej treści:

Jak widać, drobnym druczkiem podano informację, że płatność dotyczy jedynie rejestracji i publikacji znaku towarowego w prywatnej bazie danych. Nie ma ona nic wspólnego z rejestrem EUIPO. Za to cena jest konkurencyjna: za rejestrację tego znaku w EUIPO w 5 klasach nicejskich należy bowiem zapłacić 1350 euro, czyli około 5800 złotych. Cena wskazana przez oszustów wydaje się więc korzystna. Gdyby adresat pisma podpisał i odesłał dokument, mógłby spodziwać się wezwania do zapłaty kwoty 4140 złotych. Tyle, że taka płatność to pieniądze wyrzucone w błoto. Rejestracja znaku towarowego w prywatnych bazach nic bowiem nie daje.

Na szczęście nasz Klient od razu po otrzymaniu pisma zwrócił się do nas z zapytaniem czego dotyczy dokument. Szybko wyjaśniliśmy, że to próba wyłudzenia płatności, a pismo należy zignorować.

Powyższe pismo to i tak jeszcze dość niewinny przykład próby wyłudzenia. Oszuści potrafią wprost podszywać sie po Urząd Patentowy RP, fałszować pieczęcie i podpisy, a także wysyłać wezwania do zapłaty w terminie 7 dni (ten prawdziwy Urząd Patentowy nigdy nie wyznacza terminów płatności w dniach, ale zawsze w miesiącach).

 

Więcej informacji na temat wyłudzeń płatności, wraz z przykładami fałszywych pism, znajdziecie na stronach urzędów:

https://uprp.gov.pl/pl/aktualnosci/informacje/uwazaj-na-falszywe-decyzje-oraz-swiadectwa-ochronne

https://www.epo.org/applying/fees/payment/warning.html

https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/misleading-invoices

 

Jak bronić się przed wyłudzeniami pięniędzy za rejestrację znaków towarowych?

Aby uniknąć stania się ofiarą takiego oszustwa, zawsze warto sprawdzić wiarygodność firmy oferującej usługi rejestracji znaków towarowych. Wskazane jest skorzystanie z usług sprawdzonych kancelarii patentowych, specjalizujących się w tym obszarze. Ważne jest również dokładne zapoznanie się z warunkami oferty oraz sprawdzenie, czy dany pełnomocnik jest rzeczywiście uprawniony do reprezentowania Klientów przed UPRP i EUIPO w procesie rejestracji znaków towarowych.

W razie wątpliwości co do prawdziwości otrzymanego pisma czy wezwania, zawsze warto skonsultować się z profesjonalistami lub organami odpowiedzialnymi za ochronę praw własności intelektualnej (np. UPRP). Koniecznie trzeba uczulić księgowość, by „z automatu” nie opłacała niewiadomego pochodzenia wezwań do wniesienia oplaty za publikację lub rejestrację znaku towarowego

Jeśli zlecliliśmy zastrzeżenie znaku towarowego profesjonalistom, czyli np. kancelarii patentowej, to informacje o niezbędnych opłatach powinniśmy otrzymać wyłacznie z tej kancelarii. Bowiem wszelkie informacje z Urzędu Patentowego są zawsze kierowane do pełnomocnika, a nie do właściciela znaku. Każde inne otrzymane pismo czy e-mail z wezwaniem do wniesienia opłaty za znak towarowy powinno wzbudzić naszą natychmiastową czujność.

W sprawach znaków towarowych, dla których jesteśmy pełnomocnikami, wytyczne do wniesienia opłat urzędowych nasi Klienci otrzymują wyłącznie bezpośrednio od nas.

 

 

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz naszego wsparcia? Opisz nam Twoją sprawę.
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej jak to możliwe.

    Zobacz również

    Fałszywe decyzje UPRP i świadectwa ochronne na znak towarowy

    Ostrzegamy przed oszustami wysyłającymi fałszywe decyzje o udzieleniu prawa ochronnego i sfałszowane świadectwa ochronne na znak towarowy – zobacz przykład.

    czytaj więcej

    Jak McDonald’s stracił prawo do nazwy Big Mac, czyli o wygaszeniu rejestracji znaku towarowego

    Historia utraty, a nastepnie odzyskania prawa do nazwy najpopularniejszej kanapki świata przez McDonald’s w UE. Spór o znak towarowy Big Mac.

    czytaj więcej

    Badanie zdolności patentowej

    Badanie zdolności patentowej (ang. patentability search), określane też czasem jako „badanie stanu techniki” to proces polegający na analizie i ocenie, czy dany wynalazek spełnia kryteria wymagane do uzyskania patentu. Przeczytaj na czym polega takie badanie.

    czytaj więcej