Opisowa nazwa firmy lub marki może wydawać się intuicyjnym wyborem, ale w rzeczywistości jej wybór prawie na pewno będzie złą decyzją. Warto zrozumieć, dlaczego opisowe nazwy mogą ograniczać potencjał firmy i dlaczego warto rozważyć bardziej kreatywne podejście do nazewnictwa.
Nazwa firmy lub marki, w odniesieniu do usług jakie firma świadczy lub towarów opatrywanych marką stanowi znak towarowy.
Opisowe znaki towarowe to takie, które w swojej nazwie lub grafice dokładnie opisują produkty lub usługi oferowane pod tą firmą czy marką. Oto kilka przykładów opisowych znaków towarowych:
Opisowe nazwy często opisują dokładnie to, co firma robi lub oferuje. To może prowadzić do tego, że wiele firm będzie miało bardzo podobne lub wręcz identyczne nazwy, co utrudnia wyróżnienie się na rynku. W konsekwencji, używanie wyłącznie opisowej nazwy usługi lub produktu utrudnia budowanie rozpoznawalności marki.
Nazwy, które dokładnie opisują działalność firmy, często są mniej zapadające w pamięć. W rezultacie klienci mogą mieć trudności z zapamiętaniem nazwy firmy, co może prowadzić do utraty potencjalnych klientów.
W miarę jak firma rozwija się i rozszerza swoją ofertę, nazwa opisowa może stać się ograniczeniem. Może okazać się, że firma oferuje teraz usługi lub produkty, które nie są objęte pierwotnym zakresem opisowej nazwy.
Zarejestrowanie odpowiedniej domeny internetowej z opisową nazwą może być trudne, ponieważ wiele takich domen jest już zajętych. To może wymusić wybór dłuższej i mniej intuicyjnej domeny, co może utrudnić klientom znalezienie firmy w sieci.
Urząd Patentowy nie zarejestruje nazwy, która jest wprost wskazuje na rodzaj, pochodzenie, jakość, ilość, wartość, przeznaczenie, sposób wytwarzania, skład, funkcję lub przydatność opatrywanych tą nazwą towarów lub usług. Jeśli więc zdecydujemy się na używanie opisowej nazwy, nie będziemy mieć narzędzi prawnych, by sprzeciwić się używaniu dokładnie takiej samej nazwy przez inne firmy. W efekcie „naszą” nazwą będą mogły posługiwać się legalnie inne osoby – co nie ma sensu z punktu widzenia budowania rozpoznawalności wyróżniającej się na rynku marki.
MAŁPKA – Z.262860 – w odniesieniu do wódki
Quick-grip – EUTM-001760867 – dla narzędzi ręcznych, zacisków oraz części narzędzi i zacisków (27/05/2004, T‑61/03, Quick-Grip, EU:T:2004:161);
GREENWORLD – EUTM-011616588 – m.in. dla paliw gazowych, paliw, mocy elektrycznej, gazu do oświetlania, usług sprzedaży detalicznej w obszarze paliw, przesyłania i transportu energii elektrycznej, ogrzewania, gazu lub wody (27/02/2015, T‑106/14, Greenworld, EU:T:2015:123);
FIND YOUR WAY – EUTM-004652731 – dla systemów nawigacji satelitarnej (18/07/2007, R 1184/2006‑4)
W większości przypadków tak. Oczywiście istnieją sytuacje, w których nazwa opisowa może być sensowna, szczególnie w przypadku firm, które działają w bardzo wąskich specjalizacjach lub oferują jedną, bardzo konkretną usługę. Jednak w większości przypadków warto rozważyć bardziej kreatywne podejście do nadawania nazwy firmie lub marce. Taka wyróżniająca nazwa będzie bardziej atrakcyjna, zapadająca w pamięć i bardziej przyjazna dla rozwoju firmy w przyszłości.
Co więcej, taką odróżniającą nazwę będzie można prawnie zmonopolizować, poprzez zarejestrowanie jej jako znak towarowy. Nasza Kancelaria pomoże Ci w uzyskaniu rejestracji znaku towarowego.
Przed rozpoczęciem używania nowej nazwy firmy lub marki produktu czy usługi, warto poddać tę nazwę pod ocenę profesjonaliście. Konsultacja z rzecznikiem patentowym i zlecenie mu profesjonalnego badania znaku towarowego może zapobiec wielu potencjalnym problemom.
Oceniamy szanse na rejestrację nazwy. Zapytaj nas o ofertę na badanie Twojego znaku.