Opisowa nazwa firmy lub marki to zły pomysł!

Opisowa nazwa firmy lub marki to zły pomysł!

Opisowa nazwa firmy lub marki może wydawać się intuicyjnym wyborem, ale w rzeczywistości jej wybór prawie na pewno będzie złą decyzją. Warto zrozumieć, dlaczego opisowe nazwy mogą ograniczać potencjał firmy i dlaczego warto rozważyć bardziej kreatywne podejście do nazewnictwa.

 

Przykłady opisowych nazw

Nazwa firmy lub marki, w odniesieniu do usług jakie firma świadczy lub towarów opatrywanych marką stanowi znak towarowy.

Opisowe znaki towarowe to takie, które w swojej nazwie lub grafice dokładnie opisują produkty lub usługi oferowane pod tą firmą czy marką. Oto kilka przykładów opisowych znaków towarowych:

  1. Pizzeria Pizza Express:  Nazwa jasno wskazuje, jakiego rodzaju usługi można się spodziewać – a mianowicie, że jest to restauracja lub firma zajmująca się dostawą pizzy.
  2. Kwiaciarnia Kwiaty i Więcej: Ta nazwa firmy oferującej kwiaty i dekoracje kwiatowe jest dosłownym opisem jej działalności.
  3. Sklep SpożywczyZdrowe Produkty: Ta nazwa podkreśla, że w sklepie dostępne są zdrowe produkty spożywcze.
  4. Sklep ObuwniczyButy dla Każdego: Nazwa informuje, że w sklepie dostępne są buty dla szerokiej grupy klientów.
  5. Napój alkoholowy Małpka: nazwa wprost wskazuje na rodzaj opakowania w jakim napój jest sprzedawany, czyli niewielką butelkę.
  6. Szary napis Smarter Travel gdzie między wyrazami jest niebieski kształt prostokątnej walizki o trójkątnym wybrzuszeniu dolnej linii całość na białym tledla usług transportowych oraz dostarczania informacji o podróżowaniu, hotelach i restauracjach – wprost wskazuje na charakter tych usług, zaś zwykły dekoracyjny element w postaci walizki nie tylko nie jest w stanie zmniejszyć opisowego przekazu oznaczenia, ale nawet go wzmacnia – patrz Wyrok SUE z dnia 9 listopada 2016 r., T-290/15.

 

Powody, dla których opisowe nazwy nie są dobrym wyborem

1. Brak unikalności

Opisowe nazwy często opisują dokładnie to, co firma robi lub oferuje. To może prowadzić do tego, że wiele firm będzie miało bardzo podobne lub wręcz identyczne nazwy, co utrudnia wyróżnienie się na rynku. W konsekwencji, używanie wyłącznie opisowej nazwy usługi lub produktu utrudnia budowanie rozpoznawalności marki.

2. Łatwość zapomnienia

Nazwy, które dokładnie opisują działalność firmy, często są mniej zapadające w pamięć. W rezultacie klienci mogą mieć trudności z zapamiętaniem nazwy firmy, co może prowadzić do utraty potencjalnych klientów.

3. Ograniczenia rozwoju

W miarę jak firma rozwija się i rozszerza swoją ofertę, nazwa opisowa może stać się ograniczeniem. Może okazać się, że firma oferuje teraz usługi lub produkty, które nie są objęte pierwotnym zakresem opisowej nazwy.

4. Trudności w Zarejestrowaniu Domeny Internetowej

Zarejestrowanie odpowiedniej domeny internetowej z opisową nazwą może być trudne, ponieważ wiele takich domen jest już zajętych. To może wymusić wybór dłuższej i mniej intuicyjnej domeny, co może utrudnić klientom znalezienie firmy w sieci.

5. Brak możliwości zarejestrowania nazwy w Urzędzie Patentowym

Urząd Patentowy nie zarejestruje nazwy, która jest wprost wskazuje na rodzaj, pochodzenie, jakość, ilość, wartość, przeznaczenie, sposób wytwarzania, skład, funkcję lub przydatność opatrywanych tą nazwą towarów lub usług. Jeśli więc zdecydujemy się na używanie opisowej nazwy, nie będziemy mieć narzędzi prawnych, by sprzeciwić się używaniu dokładnie takiej samej nazwy przez inne firmy. W efekcie „naszą” nazwą będą mogły posługiwać się legalnie inne osoby – co nie ma sensu z punktu widzenia budowania rozpoznawalności wyróżniającej się na rynku marki.

 

Przykłady znaków towarowych, którym Urząd Patentowy odmówił rejestracji z powodu opisowości

MAŁPKA – Z.262860 – w odniesieniu do wódki

Quick-grip – EUTM-001760867 – dla narzędzi ręcznych, zacisków oraz części narzędzi i zacisków (27/05/2004, T‑61/03, Quick-Grip, EU:T:2004:161);

GREENWORLDEUTM-011616588 – m.in. dla paliw gazowych, paliw, mocy elektrycznej, gazu do oświetlania, usług sprzedaży detalicznej w obszarze paliw, przesyłania i transportu energii elektrycznej, ogrzewania, gazu lub wody (27/02/2015, T‑106/14, Greenworld, EU:T:2015:123);

FIND YOUR WAY – EUTM-004652731 – dla systemów nawigacji satelitarnej  (18/07/2007, R 1184/2006‑4)

 

Czy opisowa nazwa firmy lub marki to zawsze zły pomysł?

W większości przypadków tak. Oczywiście istnieją sytuacje, w których nazwa opisowa może być sensowna, szczególnie w przypadku firm, które działają w bardzo wąskich specjalizacjach lub oferują jedną, bardzo konkretną usługę. Jednak w większości przypadków warto rozważyć bardziej kreatywne podejście do nadawania nazwy firmie lub marce. Taka wyróżniająca nazwa będzie bardziej atrakcyjna, zapadająca w pamięć i bardziej przyjazna dla rozwoju firmy w przyszłości.

Co więcej, taką odróżniającą nazwę będzie można prawnie zmonopolizować, poprzez zarejestrowanie jej jako znak towarowy. Nasza Kancelaria pomoże Ci w uzyskaniu rejestracji znaku towarowego.

 

Sprawdź, czy Twoja nazwa ma szanse na rejestrację!

Przed rozpoczęciem używania nowej nazwy firmy lub marki produktu czy usługi, warto poddać tę nazwę pod ocenę profesjonaliście. Konsultacja z rzecznikiem patentowym i zlecenie mu profesjonalnego badania znaku towarowego może zapobiec wielu potencjalnym problemom.

Oceniamy szanse na rejestrację nazwy. Zapytaj nas o ofertę na badanie Twojego znaku.

 

 

    Skontaktuj się z nami!

    Potrzebujesz wsparcia rzecznika patentowego? Opisz nam Twoją sprawę!
    Wrócimy do Ciebie z ofertą najszybciej, jak to możliwe.

    Zobacz również

    Jak zarejestrować znak towarowy

    Wyjaśniamy jak zarejestrować znak towarowy – by jego ochrona jak najlepiej zabezpieczała prawo do marki lub loga.

    czytaj więcej

    Wygaszenie rejestracji znaku towarowego

    Co to jest wygaszenie rejestracji znaku towarowego? Czym wygaszenie różni sie od unieważnienia rejestracji znaku towarowego?

    czytaj więcej

    Koszt rejestracji znaku towarowego w 2024 roku

    Jaki jest aktualny koszt zastrzeżenia marki lub logo? Poznaj koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce i w Unii Europejskiej.

    czytaj więcej