Logotypom i nazwom brandów często towarzyszy znak ®. Co oznacza R w kółku? Czy ma związek z prawami autorskimi? Wyjaśniamy.
Litera R w kółku to odniesienie do angielskiego słowa Registered. Znaczek R przy logo oznacza, że to logo jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Informuje nas, że właściciel tego znaku zastrzegł swój logotyp. Podobnie, wpisana w okrąg litera R przy nazwie wskazuje, że ta nazwa jest zastrzeżona jako znak towarowy.
Zgodnie z artykułem 153 ustawy Prawo Własności Przemysłowej „Uprawniony może wskazać, że jego znak został zarejestrowany, poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg.”
R w kółeczku nie ma nic wspólnego z prawami autorskimi. Do praw autorskich odnosi się symbol ©, czyli C w kółeczku – od angielskiego słowa Copyright. Daje on informację, że opatrzony tym znakiem utwór, np. książka albo logotyp, stanowią utwór chroniony prawem autorskim. Używanie znaku C w kółku nie jest w Polsce regulowane prawnie. Każdy może używać tego znaczka, by zniechęcić potencjalnych naśladowców do kopiowania jego utworu.
Używanie znaczka R w kółku jest regulowane prawnie. W Polsce wolno używać go dopiero po zarejestrowaniu znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP lub w EUIPO (Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej). Dopiero po otrzymaniu z urzędu decyzji o rejestracji znaku towarowego, wolno używać symbolu ® przy tym znaku.
Każdy przedsiębiorca jak i osoba fizyczna może wystąpić do Urzędu Patentowego lub EUIPO z wnioskiem o zarejestrowanie znaku towarowego. Pomagamy naszym Klientom prawidłowo przygotować zgłoszenie znaku towarowego w sposób, który maksymalnie zabezpieczy markę Klienta. Prowadzimy dla naszych Klientów całą procedurę przed urzędem patentowym, aż do wydania przez urząd decyzji o rejestracji znaku.
Przed dokonaniem zgłoszenia do urzędu, warto przeprowadzić badanie znaku towarowego.
Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego daje jego właścicielowi monopol na używanie tego znaku w odniesieniu do towarów i/albo usług, dla których znak jest zastrzeżony, na terytorium, na którym obowiązuje ochrona tego znaku.
Zarejestrowany znak towarowy daje jego właścicielowi prawo do sprzeciwienia się używaniu przez osobę trzecią znaku identycznego lub myląco podobnego – dla towarów identycznych lub podobnych.
W przypadku gdy ktoś narusza prawo ochronne na nasz znak towarowy, to możemy od niego żądać m.in. zaniechania naruszenia, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody. Roszczeń tych możemy dochodzić przed sądem.
Po zastrzeżeniu znaku towarowego nie ma obowiązku używania symbolu R w kółeczku. Jest to jedynie możliwość. Warto z niej skorzystać by pokazać, że dbamy o prawną ochronę naszej marki. Użycie znaczka R pełni też funkcję prewencyjną: daje konkurentom wyraźny sygnał, że nasza marka jest zastrzeżona, a jej podrabianie może wiązać się z konsekwencjami prawnymi.
Znaczek TM i symbol R wpisane w okrąg nie są tożsame. Symbolu TM przy logo lub marce można używać niezależnie od tego czy znak jest zastrzeżony czy nie. Stosowanie symbolu TM nie jest uregulowane prawnie. Natomiast znaku R w kółeczku wolno używać tylko dla już zarejestrowanych znaków towarowych.
Artykuł 308 ustawy Prawo Własności Przemysłowej mówi, że „Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.”
Używanie oznaczenia R wpisanego w okrąg przy znaku, który nie ma rejestracji, może wiązać się z nałożeniem kary grzywny, w wysokości kilku tysięcy złotych.
Napisz do nas i zapytaj nas o ofertę!