Pytanie czy można opatentować logo często słyszymy od naszych Klientów. „Patent na logo” jednak nie istnieje. Loga ani marki nie da się opatentować: Patenty udzielane są wyłącznie na wynalazki, czyli rozwiązania o charakterze technicznym, np. maszyny, związki chemiczne, sposoby produkcji.
Logo można jednak w łatwy i skuteczny sposób chronić prawem:
Logo może być chronione prawem ochronnym jako znak towarowy lub prawem z rejestracji jako wzór przemysłowy (design).
Znacznie szerszą ochronę uzyskujemy chroniąc logo jako znak towarowy, procedura trwa jednak około pół roku.
Znak towarowy chroniony jest w odniesieniu do konkretnych towarów lub usług. W zgłoszeniu znaku trzeba więc podać dla jakich towarów i/albo usług znak będzie używany.
Jeśli logo chronimy jako znak towarowy, a w tym logo znajduje się napis, to – jeśli tylko napis ten ma charakter odróżniający – to również objęty jest on ochroną. Nie mają charakteru odróżniającego np. słowo „mleko” w odniesieniu do nabiału, albo wyrażenie „dobre buty” w odniesieniu do sklepu obuwniczego.
Naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy ma miejsce, jeśli konsument mógłby uznać, że towary / usługi opatrzone pewnym oznaczeniem pochodzą od tego samego przedsiębiorcy, lub od przedsiębiorców z nim powiązanych, co towary / usługi opatrzone znakiem towarowym wcześniejszym, chronionym prawem towarowym.
Nie ma wymogu nowości przy zgłoszeniu znaku towarowego: loga można używać przez wiele lat przed zgłoszeniem go jako znaku towarowego do urzędu.
Rejestrację wzoru wspólnotowego uzyskamy już w ciągu dwóch tygodni, jednak zakres ochrony loga jako designu. czyli wzoru przemysłowego, jest znacznie węższy niż w przypadku prawa ochronnego na znak towarowy.
Mianowicie: zakres ochrony przyznany na zasadach wzoru wspólnotowego obejmuje każdy wzór, który nie wywołuje u poinformowanego użytkownika innego ogólnego wrażenia.
Jeśli logo chronimy jako design, a w tym logo znajduje się napis, to napis taki nie jest objęty ochroną. Napis jest traktowany wyłącznie jako element graficzny.
Naruszenie prawa z rejestracji wzoru ma miejsce wtedy, gdy na obszar wyłączności przyznanej uprawnionemu z rejestracji wtargnie osoba nieuprawniona do korzystania z wzoru w sposób zarobkowy lub zawodowy. Wyłączność ta obejmuje każdy wzór, którego cechy różnią się tylko nieistotnymi szczegółami od zarejestrowanego wzoru i/albo który na poinformowanym użytkowniku nie wywołuje odmiennego ogólnego wrażenia niż zarejestrowany wzór.
Istnieje wymóg nowości przy zgłoszeniu designu: loga może być publicznie dostępne maksymalnie przez 12 miesięcy przed datą zgłoszenia go jako designu do urzędu.
Napisz do nas i zapytaj nas o ofertę!