Co nie może być znakiem towarowym? 

Co nie może być znakiem towarowym? 

Design

Wygląd produktu, czyli jego design, co do zasady nie może być znakiem towarowym (są jednak pewne wyjątki od tej reguły). Design chronimy, rejestrując wygląd produktu jako wzór przemysłowy.

 

Wynalazek

Rozwiązanie techniczne z kolei możemy chronić patentem albo prawem ochronnym na wzór użytkowy. Informowanie innych, że mamy patent na logo, jest nieprawidłowe i wprowadza odbiorców w błąd, a w konsekwencji może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Logo, markę czy slogan bowiem chronić można wyłącznie jako znak towarowy, zaś na znak udzielane jest prawo ochronne (a nie patent).

 

Oznaczenie nie nadające się do odróżniania towarów poszczególnych firm

Znakiem towarowym nie może być też oznaczenie, które nie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów, dla których zostało zgłoszone. Na przykład zwykły czarny kwadrat na białym tle albo kolor jaki taki.

Od tej reguły jest wyjątek: jeśli zgłaszający znak będący kolorem per se wykaże, że konsumenci jednoznacznie kojarzą dany kolor z konkretną firmą, to taki znak może uzyskać ochronę. Tak właśnie chroniony jest pewien odcień fioletu dla czekolad).

 

Oznaczenie opisowe

Urząd patentowy odmówi udzielenia prawa ochronnego na znak opisowy, czyli taki, który składa się wyłącznie z elementów mogących służyć do wskazania rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności. Chodzi o to, by nikt nie mógł zmonopolizować wyrażeń opisowych, a żeby każdy mógł się nimi posługiwać w celu określenia tego, co oferuje.

Przykłady znaków opisowych, które nie nadają się do ochrony:

  • MEGA STRONG PROTEIN (dla suplementów diety),
  • natural beauty (dla kosmetyków),
  • wyborne praliny (dla słodyczy),
  • konto osobiste standard max (dla usług bankowych),
  • Bioknowledge (dla baz danych i usług IT dotyczących organizmów żywych).

 

Inne przeszkody do uzyskania ochrony na znak

Powodów, dla których urząd „z urzędu” może odmówić udzielenia na znak towarowy jest więcej. Pełną ich listę znajdziemy w art. 1291 ustawy Prawo własności przemysłowej.

 

 

 

 

Zobacz również

Znak TM — czym jest i co oznacza?

Przy nazwach brandów i logotypach często możemy spotkać symbole ® albo TM. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że mają one tożsame znaczenie – w rzeczywistości tak nie jest. Czym się różnią i jak można ich używać? Wyjaśniamy!

czytaj więcej

Co nie może być znakiem towarowym? 

Znakiem towarowym nie może być, co do zasady design produktu. Zdecydowanie jako znak towarowy nie można chronić rozwiązania techicznego (do tego służą patenty).

Ponadto, istenieje obszerny katalog powodów, dla którego Urząd Patentowy może odmówić udzielenia ochrony na znak – np. jeśli jest on zbyt mało charakterystyczny lub jeśli jest opisowy.

czytaj więcej

Wykaz towarów znaku towarowego – istotne kwestie

Wybór odpowiednich towarów i usług dla znaku towarowego jest niezwykle istotny. Ma on wpływ na koszty i na zakres ochrony znaku.

Naruszenie prawa na znak ma miejsce, gdy ktoś używa identycznego lub myląco podobnego oznaczenia dla towarów identycznych lub podobnych..

Po upływie 5 lat od rejestracji znaku  prawo na znak może być wygaszone, jeśli znak nie był używany dla towarów lub usług, dla jakich jest chroniony.

czytaj więcej